مجله

بهترین و ارزان ترین لپ تاپ های دانشجویی 2023

متأسفانه لپ تاپ ها دیگر کالایی نیستند که بتوان آن را به راحتی تهیه کرد. حالا برای خرید لپ تاپ جدید در خوشبینانه ترین حالت باید 8 میلیون تومان هزینه کرد. در چنین شرایطی، دانشجویان قشر بدن هستند که بیشترین آسیب را می بینند. کسانی که به دلیل وضعیت تحصیلی مجبور به خرید لپ تاپ هستند. اما اکثر آنها نمی توانند چند 10 میلیون تومان برای خرید یک لپ تاپ مناسب بپردازند.

بهترین لپ تاپ اقتصادی مدلی است که بتواند تمامی کارهای روزانه را با کمترین قیمت انجام دهد

وضعیت نابسامان بازار ما را بر آن داشت تا راهنمای خرید بهترین لپ تاپ دانشجویی را تهیه کنیم. در این مطلب قصد داریم بهترین لپ تاپ های ارزان بازار را معرفی کنیم تا با کمترین هزینه بهترین کامپیوتر شخصی قابل حمل را خریداری کنید؛ البته در نظر داشته باشید که منظور از لپ تاپ ارزان، دستگاه هایی با قیمت بین 10 تا 20 میلیون تومان است.

دنیای لپ تاپ ها شامل مدل های زیادی از برندهای مختلف است که هر کدام دارای مشخصات فنی متعددی هستند. این امر به پیچیدگی خرید، به ویژه برای کاربران عادی با اطلاعات کمی از دنیای سخت افزار منجر می شود. به همین دلیل برای خرید لپ تاپ با هر بودجه ای به نکات مهمی اشاره می کنیم که بتوانید بهترین گزینه را برای کاربر خود انتخاب کنید. حتی گزینه ای که ممکن است در زیر لیست نشده باشد.

اول از همه، به خاطر داشته باشید که لپ تاپ های مقرون به صرفه برای استفاده روزمره مانند گشت و گذار در اینترنت، کار با نرم افزار مجموعه آفیس، ویرایش سبک های تصویر، تماشای فیلم و لذت بردن از موسیقی هستند. اگرچه امکان اجرای نرم افزارهای مهندسی وجود دارد، اما نباید انتظار اجرای سریع و روان پروژه های سنگین را داشته باشید. با توجه به کاربردهای فوق، موارد زیر را در نظر بگیرید:

CPU یا CPU مهمترین عنصر در خرید لپ تاپ. ابتدا پردازنده را انتخاب کنید و سپس لپ تاپ های مناسب را با توجه به آن پیدا کنید.
«با وجود گزینه‌های ارزان‌تر مجهز به پردازنده‌های سلرون و پنتیوم»، اما ما حداقل مدل‌های مجهز به Core i3 را پیشنهاد می‌کنیم اگر در آینده به چیزهایی با قدرت پردازش بیشتری نیاز دارید، با مشکل حادی مواجه نشوید.
اگر بودجه زیادی ندارید، می توانید مدلی با 4 گیگابایت رم خریداری کنید تا در آینده 4 گیگابایت رم دیگر اضافه کنید.
حافظه SSD نقش بسیار مهمی در عملکرد کامپیوتر دارد. با توجه به کمبود SSD و استفاده از هارد معمولی در اکثر لپ تاپ های در این رنج قیمت، اکیداً توصیه می کنیم پس از خرید لپ تاپ، SSD اضافه کرده و آن را با هارد تعویض کنید. حتی ارائه یک SSD با ظرفیت بسیار کم برای ویندوز و نرم افزارهای رایج می تواند سرعت لپ تاپ شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

توجه داشته باشید که در رنج قیمت لپ تاپ های اقتصادی یکی از راه حل ها می تواند خرید لپ تاپ دست دوم با سخت افزار قوی تر از لپ تاپ نو باشد؛ اما این راه حل را برای کسانی که دانش سخت افزاری زیادی ندارند، به خصوص اگر فروشنده فرد آشنا و قابل اعتمادی نباشد، به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 8 میلیون تومان

اگر تمایلی به خرید لپ تاپ دست دوم ندارید، باید بدانید که در زمان نگارش مقاله پیشرو باید حداقل هشت میلیون تومان برای خرید یک لپ تاپ اقتصادی هزینه کنید. در این بازه قیمتی لپ تاپ های زیادی در بازار وجود دارد که اکثر آنها کم و بیش مشخصات یکسانی دارند. در این میان مدل هایی وجود دارند که ارزش خرید بیشتری نسبت به مدل های دیگر دارند و تجربه کاربری بهتری را در اختیار شما قرار می دهند.

IdeaPad 1 Lenovo

 

اگر بودجه شما برای لپ تاپ کمتر از 10 میلیون تومان است، حتما می دانید که باید بین لپ تاپ هایی با پردازنده دو هسته ای، مانیتورهای کوچک HD با رم و حافظه کم ظرفیت یکی را انتخاب کنید.

لپ‌تاپ ۱۱ اینچی «IdeaPad 1 Lenovo» یکی از ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است که فقط برای امور دانشجویی سبک و نیمه‌سبک مانند وب‌گردی و تایپ مقاله کاربرد دارد. البته با توجه به اینکه این لپ تاپ اقتصادی لنوو با حافظه 128 گیگابایتی SSD به درد شما می خورد، کار با آن آزارتان نخواهد داد.

از دیگر ویژگی های IdeaPad 1 می توان به پردازنده Athlon Silver 3050e 4 گیگابایت رم DDR4، پردازنده گرافیکی یکپارچه Vega 3، صفحه نمایش 11.6 اینچی TFT LCD مات با وضوح 768 x 1366 پیکسل و دو پورت USB 3.0 برشمرده اشاره کرد. البته این لپ تاپ با وزن 1.2 کیلوگرم بسیار سبک و جمع و جور است و برای حمل و جابجایی بین دانشگاه و منزل بسیار مناسب است.

انتخاب جایگزین: Asus VivoBook Max

 

اگر می توانید قدرت پردازش و سرعت حافظه مورد استفاده در لپ تاپ را فدای اندازه صفحه نمایش بزرگتر و وضوح بیشتر کنید، گزینه مناسب دیگری روی میز داریم. لپ تاپ 15 اینچی Asus VIVOBOOK Max Model X543MA با صفحه نمایش 15.6 اینچی مات LCD با وضوح FHD پردازنده Intel Celeron N4020، چهار گیگابایت رم DDR4-2400، هارد یک ترابایت و یک پورت USB 3.0 می تواند انتخاب خوبی باشد.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 10 میلیون تومان

VivoBook R465FA Asus

 

رنج قیمتی حدود 10 میلیون تومان جایی است که می توان لپ تاپ با پردازنده های Core i3 اینتل را خریداری کرد و بعداً با هزینه ای اندک و افزودن حافظه SSD و کمی رم بیشتر، تا چندین سال به خوبی از لپ تاپ استفاده کرد.

لپ تاپ Asus VivoBook Model R465FA با پردازنده نسل دهم Core i3 سری U اینتل چهار گیگابایت رم DDR4، هارد یک ترابایت و صفحه نمایش 14 اینچی IPS LCD Clearly FHD می تواند یکی از بهترین انتخاب های ممکن باشد. همچنین دو پورت USB 3.0، پورت USB-C و وزن مناسب 1.6 کیلوگرم از دیگر ویژگی های این لپ تاپ اقتصادی ایسوس است.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 13 میلیون تومان

Lenovo V15

 

لپ تاپ “Lenovo V15 خود را از سایر لپ تاپ های معرفی شده در اینجا متمایز می کند و سرعت پردازش و قدرت قابل قبولی را با هزینه ای معقول در اختیار کاربران قرار می دهد. از ویژگی های این لپ تاپ اقتصادی لنوو می توان به پردازنده نسل دهم اینتل Core i3 از سری G هشت گیگابایت رم، حافظه هیبریدی یک ترابایتی هارد و 256 گیگابایت SSD و اشاره به صفحه نمایش 15.6 اینچی مات FHD اشاره کرد. دو پورت USB 3.0، جک هدفون یا میکروفون و وزن 1.85 کیلوگرم را نیز می توان در نظر گرفت.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 15 میلیون تومان

افرادی که توان کافی از پردازنده های سلرون و پنتیوم را ندارند و می خواهند لپ تاپی بخرند که بتوانند سال های بیشتری با آن کار کنند و کارهای سنگین تری مانند ویرایش عکس و اجرای برخی نرم افزارهای مهندسی انجام دهند، باید به دنبال لپ تاپ هایی با قیمت 15 باشند. میلیون تومان یا برو بیشتر. با افزایش 20 درصدی قیمت، بزرگترین تغییر، افزایش چشمگیر قدرت پردازش است.

رنج قیمت 15 میلیون تومان برای لپ تاپ های با پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i3 و مشاوران نسل 4 و 5 AMD موجود است که می تواند همراه خوبی برای کل دوران تحصیل یک دانشجو باشد.

Lenovo Thinkbook 15

 

Lenovo ThinkBook 15 کامل ترین لپ تاپ در رنج 15 میلیون تومان. این لپ تاپ از نسل یازدهم پردازنده Core i3 از پردازنده گرافیکی Intel UHD بهره می برد که دست به دست هم می دهد 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه NVMe SSD یک تجربه خوب و روانی را ارائه می دهد. بنابراین در انجام تمام کارهای روزانه مانند مرور با تب های زیاد، ویرایش فایل های سنگین Word و Excel، ویرایش عکس ها با فتوشاپ و اجرای برنامه های مهندسی مشکلی ندارید. ThinkBook 15 از نظر پورت کامل است و حتی از پورت USB 3.0 و Type-C استفاده می کند.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 18 میلیون تومان

Model EF2126WM-A

 

لپ تاپ “Model EF2126WM-A” یکی از قدرتمندترین و زیباترین لپ تاپ های اقتصادی موجود در بازار است که در پردازش های نسبتاً سنگین می توان روی آن حساب کرد. البته باید توجه داشته باشید که این دستگاه همچنان فاقد گرافیک مجزا است.

ترکیب تراشه قدرتمند Ryzen5 5500U ای‌ام‌دی، 16 گیگابایت رم DDR4 و 256 گیگابایت حافظه SSD در این لپ‌تاپ HP سرعت بسیار بالا و عملکرد خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی های این لپ تاپ اقتصادی اچ پی می توان به طراحی زیبا، صفحه نمایش 15.6 اینچی FHD، پورت USB 3.0 و Type-C و وزن مناسب 1.69 کیلوگرم اشاره کرد.

انتخاب جایگزین: Acer Aspire 3

 

اگر برای انجام کارهای گرافیکی اولیه و نسبتا سبک به لپ تاپ با گرافیک مجزا نیاز دارید، در این رنج قیمت می توانید به سراغ لپ تاپ هایی با گرافیک سری MX Nvidia بروید.

به عنوان مثال لپ تاپ Acer Spire 3 مدل A315-58G-35GH، با پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce MX350 نسل یازدهم Intel Core i3 و چهار گیگابایت رم و صفحه نمایش 15.6 اینچی FHD با پنل IPS LCD، می تواند بخش معقولی از انتظارات را برآورده کند. از کاربرانی که نیاز به گرافیک در این رنج قیمت دارند. البته توصیه می شود هر چه زودتر رم را حداقل به دو برابر ارتقا دهید و یک حافظه SSD به آن اضافه کنید.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 20 میلیون تومان

به محدوده قیمتی 20 میلیون تومانی می رسیم که احتمالاً از دسترس اکثر دانشجویان خارج است. لپ‌تاپ‌هایی که بین 15 تا 20 میلیون تومان قیمت دارند، سرعت بالا و امکانات ویژه‌ای را ارائه می‌کنند که شاید برای همه دانش‌آموزان مفید نباشد. اما اگر از نرم‌افزارهای سنگین استفاده می‌کنید یا می‌خواهید آینده‌نگرتر خرید کنید، گزینه پیشرفته را در نظر بگیرید.

Lenovo ThinkBook 15 G2

مقالات مرتبط:
یکی از بهترین لپ تاپ ها در رنج قیمتی 20 میلیون تومان می تواند «Lenovo ThinkBook Model 15 G2» باشد; زیرا با پردازنده نسل یازدهم Core i5 اینتل و گرافیک Nvidia MX450 ترکیب خوبی از قدرت پردازش و گرافیک دارد. صفحه نمایش 15.6 اینچی FHD، دو درگاه Type-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4 DisplayPort و وزن مناسب 1.7 کیلوگرمی از دیگر ویژگی های این لپ تاپ میان رده لنوو است. البته می توانید با ارتقاء هشت گیگابایت رم و افزودن حافظه SSD سرعت آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

داشتن حسگر اثر انگشت و جنس بدنه و فلز با کیفیت یکی از ویژگی های منحصر به فرد این لپ تاپ است. توجه داشته باشید که قیمت لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15 متغیر بوده و با قیمتی در حدود 20 تا 21 میلیون تومان قابل خریداری است.

IdeaPad 3 Lenovo

«Lenovo IdeaPad 3» داشتن پردازنده نسل یازدهم Core i5 اینتل، گرافیک Nvidia MX350، صفحه نمایش 15.6 اینچی FHD، پورت Type C و وزن 1.65 کیلوگرمی می تواند انتخاب های خوبی در این رنج قیمت باشد. البته کمبود حافظه SSD یکی از نقاط ضعف این لپ تاپ اقتصادی لنوو است. ایده پد 3 با قیمتی نزدیک به 20 میلیون تومان قابل خریداری است.

بهترین لپ تاپ دانشجویی تا 23 میلیون تومان

Lenovo IdeaPad Gaming 3

 

اگر به قدرت پردازش و گرافیک نسبتاً بالایی نیاز دارید و می توانید بودجه خود را تا حدود 22 میلیون تومان افزایش دهید، لنوو پیشنهاد بسیار مناسبی برای شما دارد. Laptop IdeaPad 3 Lenovo که دارای پسوند بازی است، از پردازنده Core i5 11300H اینتل با گرافیک GTX 1650 از این واقعیت بهره می برد که این گرافیک ها را می توان در اکثر لپ تاپ های بازی اقتصادی یافت. همچنین وجود هشت گیگابایت رم پرسرعت DDR4، 512 گیگابایت حافظه SSD و صفحه نمایش 15.6 اینچی IPS با وضوح FHD ارزش خرید لپ تاپ لنوو را افزایش می دهد. از نظر پورت، لنوو چیز زیادی برای بازی آیپد 3 باقی نگذاشته است و دو پورت USB 3.0 را به همراه یک پورت Type-C در نظر گرفته است.

برای مطالعه اطلاعات فنی و قیمت لپ تاپ و سایر دستگاه های دیجیتال می توانید به پایگاه داده زومیت مراجعه کنید. در این قسمت می توانید نظرات و سوالات خود را در مورد لپ تاپ مطرح کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *